Tujuan mengadakan perbincangan :
melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran
melibatkan pelajar dalam proses menyelesaikan masalah saintifik berbanding mengajar
isi kandungan
isi kandungan
memperkukuh pembelajaran
meransang kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif
memberi maklum balas pantas kepada guru tentang kefahaman pelajar.
Langkah-langkah mengendalikan perbincangan :
Perancangan
tetapkan tujuan dan objektif
senaraikan soalan utama yang boleh membawa kepada pencapaian objektif
rancang penggunaan demonstrasi yang menarik untuk memotivasi dan meransang
sifat ingin tahu pelajar.
sifat ingin tahu pelajar.
Pelaksanaan
mulakan dengan satu persoalan saintifk
galakkan pelajar menjana hipotesis dan menyatkan bukti
gunakan pendekatan pembelajaran yang menekankan persoalan mengenai pendapat
aplikasi langkah-langkah menyoal
akhiri perbincangan dengan meminta pelajar membuat refleksi tentang apa yang telah
dibincangkan dan meringkaskan isi-isi penting
dibincangkan dan meringkaskan isi-isi penting
gunakan soalan reflektif sekerap yang mungkin.
0 comment/s here:
Post a Comment