Fasa permulaan pengajaran juga merupakan fasa mencungkil
idea pelajar. Tujuan fasa ini adalah untuk :





Komponen-komponen kemahiran dalam fasa memulakan
pengajaran :
1. Menarik perhatian



Penting bagi seseorang guru untuk menarik perhatian pelajar..
2. Menimbulkan motivasi




3. Menstruktur P&P



4. Membuat perkaitan



Cungkil idea pelajar
Guru perlu mencungkil idea pelajar sebelum terus meneroka atau menerangkan isi pengajaran yang ingin disampaikan. Proses ini merupaka langkah pertama ke arah memurni, menstruktur semula, dan mengatasi segala miskonsepsi pelajar. Pelajar juga akan lebih menyedari tentang idea asal mereka, dengan itu lebih mudah untuk membuat perkaitan dengan maklumat baru atau menstruktur semula idea tersebut jika terdapat percanggahan. Setelah mencungkil idea pelajar, guru dapat mengetahui tahap pemikiran pelajar dan dapat merancang tindakan susulan yang bersesuaian dengan kemampuan pelajar.
Berikut merupakan beberapa kaedah mencungkil idea :








"Ideal teachers are those who use themselves as bridges over which they invite their
students to cross, then having facilitated their crossing, joyfully collapse, encouraging
them to create bridges of their own."
0 comment/s here:
Post a Comment