Fasa permulaan pengajaran juga merupakan fasa mencungkil
idea pelajar. Tujuan fasa ini adalah untuk :
Menarik perhatian pelajar terhadap apa yang ingin disampaikan
Membantu pelajar bersedia dari sudut kognitif dan afektif
Memperkenalkan objektif pembelajaran (learning objective)
Membina aliran pemikiran pelajar
Mengetahui pengetahuan sedia ada dan miskonsepsi pelajar (cungkil idea)
Komponen-komponen kemahiran dalam fasa memulakan
pengajaran :
1. Menarik perhatian
Melalui suara, pergerakan, isyarat, & eye contact
Gunakan alat pandang dengar
Pelbagaikan interaksi
Penting bagi seseorang guru untuk menarik perhatian pelajar..
2. Menimbulkan motivasi
Wujudkan hubungan baik
Tunjukkan semangat (spirit & enthusiasm)
Ransang sifat ingin tahu
Bercerita
3. Menstruktur P&P
Tunjukkan hasil pembelajaran
Buat ringkasan keseluruhan aktiviti P&P (overview)
Cungkil idea pelajar tentang tajuk/konsep yang akan diajar
4. Membuat perkaitan
Banding dan bezakan
Pengetahuan sedia ada
Pengalaman/kejadian semasa yang berkait dengan pelajar
Cungkil idea pelajar
Guru perlu mencungkil idea pelajar sebelum terus meneroka atau menerangkan isi pengajaran yang ingin disampaikan. Proses ini merupaka langkah pertama ke arah memurni, menstruktur semula, dan mengatasi segala miskonsepsi pelajar. Pelajar juga akan lebih menyedari tentang idea asal mereka, dengan itu lebih mudah untuk membuat perkaitan dengan maklumat baru atau menstruktur semula idea tersebut jika terdapat percanggahan. Setelah mencungkil idea pelajar, guru dapat mengetahui tahap pemikiran pelajar dan dapat merancang tindakan susulan yang bersesuaian dengan kemampuan pelajar.
Berikut merupakan beberapa kaedah mencungkil idea :
Soal jawab keseluruhan kelas
Perbincangan kumpulan
Demonstrasi guru
Kuiz pendek atau praujian
Ramal-Perhati-Terang (Predict-Observe-Explain, POE)
Peta konsep (concept map)
Kartun konsep (concept cartoon)
Peristiwa bercanggah (Discrepent event)
Cungkil idea pelajar
Guru perlu mencungkil idea pelajar sebelum terus meneroka atau menerangkan isi pengajaran yang ingin disampaikan. Proses ini merupaka langkah pertama ke arah memurni, menstruktur semula, dan mengatasi segala miskonsepsi pelajar. Pelajar juga akan lebih menyedari tentang idea asal mereka, dengan itu lebih mudah untuk membuat perkaitan dengan maklumat baru atau menstruktur semula idea tersebut jika terdapat percanggahan. Setelah mencungkil idea pelajar, guru dapat mengetahui tahap pemikiran pelajar dan dapat merancang tindakan susulan yang bersesuaian dengan kemampuan pelajar.
Berikut merupakan beberapa kaedah mencungkil idea :
Soal jawab keseluruhan kelas
Perbincangan kumpulan
Demonstrasi guru
Kuiz pendek atau praujian
Ramal-Perhati-Terang (Predict-Observe-Explain, POE)
Peta konsep (concept map)
Kartun konsep (concept cartoon)
Peristiwa bercanggah (Discrepent event)
"Ideal teachers are those who use themselves as bridges over which they invite their
students to cross, then having facilitated their crossing, joyfully collapse, encouraging
them to create bridges of their own."
0 comment/s here:
Post a Comment