Tujuan mengadakan perbincangan :

melibatkan pelajar secara aktif dalam pembelajaran

melibatkan pelajar dalam proses menyelesaikan masalah saintifik berbanding mengajar
isi kandungan

memperkukuh pembelajaran

meransang kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif

memberi maklum balas pantas kepada guru tentang kefahaman pelajar.
Langkah-langkah mengendalikan perbincangan :
Perancangan

tetapkan tujuan dan objektif

senaraikan soalan utama yang boleh membawa kepada pencapaian objektif

rancang penggunaan demonstrasi yang menarik untuk memotivasi dan meransang
sifat ingin tahu pelajar.
Pelaksanaan

mulakan dengan satu persoalan saintifk

galakkan pelajar menjana hipotesis dan menyatkan bukti

gunakan pendekatan pembelajaran yang menekankan persoalan mengenai pendapat

aplikasi langkah-langkah menyoal

akhiri perbincangan dengan meminta pelajar membuat refleksi tentang apa yang telah
dibincangkan dan meringkaskan isi-isi penting

gunakan soalan reflektif sekerap yang mungkin.
9 kemahiran mikropengajaran :
(klik pada setiap unit berikut)
..Thanks for reading..
0 comment/s here:
Post a Comment