Tujuan menjalankan amali :

meningkatkan penguasaan isi kandungan

memberi peluang pelajar mengalami tabii, kaedah, dan semangat sains

membina kemahiran dan sikap saintifik

membina kemahiran berfikir kritis dan kreatif

membina kemahiran praktik yang generik

membina pengetahuan sains secara empirik

membina kemahiran bekerja dalam kumpulan
Prinsip mengendali kerja amali :

tentukan objektif kerja amali

tumpukan kepada sebilangan kecil kemahiran sahaja satu-satu unit pengajaran.

sediakan bahan, peralatan dan sumber secukuonya sebelum amali dijalankan.

sebaiknya bahagikan pelajar secara berpasangan atau bertiga

seimbangkan amali tradisional dengan amali berbentuk inkuiri mengikut kebolehan
pelajar.

wujudkan persekitaran yang menarik, harmonis, meransang sifat ingin tahu dan
semangat sains.

beri peringatan tentang peraturan keselamatan di makmal.

ajar terlebih dahulu kemahiran asas kerja amali bagi mengelak kemalangan dan cara
bertindak apabila berlaku kemalangan.
9 kemahiran mikropengajaran :
(klik pada setiap unit berikut)
..Thanks for reading..
0 comment/s here:
Post a Comment