KPD3016, Selasa , 27 September 2011
Apakah yang dimaksudkan dengan Kemahiran Proses Sains ?
Kemahiran proses sains merupakan pendedahan yang diberikan kepada pelajar untuk mereka meneroka alam sekeliling dan seterusnya membina konsep sains melalui bukti serta data yang diperolehi.
Kemahiran proses sains merupakan pendedahan yang diberikan kepada pelajar untuk mereka meneroka alam sekeliling dan seterusnya membina konsep sains melalui bukti serta data yang diperolehi.
1. Memerhati
- mengumpul maklumat tentnag objek dan fenomena dengan menggunakan deria.
- boleh dilakukan secara kualitatif dan kuantitatif
- pengetahuna konsep diperlukan dalam pemilihan dan penaksiran pemerhatian yang dibuat
contoh :
- menggunakan deria bau, penglihatan, pendengaran dan sentuhan.
- mengenal pasti ciri dan kualiti sesuatu konsep
- mengenali ciri-ciri persamaan atau perbezaan.
2. Mengelas
- proses memerhati dan menegenal pasti perbezaan dan persamaan antara objek dan fenomena berdasarkan ciri atau sifat yang sepunya.
- mengasingkan dan mengumpul objek atau fenomena kepada kumpulan masing-masing
contoh :
- kenal pasti ciri-ciri umum sekumpulan item kemudian mengelaskannya mengikut kriteria-kriteria yang lebih khusus.
3. Mengukur dan menggunakan nombor
- kebolahan membuat pemerhatian secara kuantitatif yang melibatkan penggunaan alat piawai.
contoh :
- boleh mengira dan membandingkan bilangan item dalam kumpulan yang berlainan.
-membandingakan jarak, luas, masa dan isipadu dengan unit yang berkaitan.
4. Membuat inferens
- proses membuat kesimpulan awal untuk menerangkan peristiwa atau objek berdasarkan pemerhatian.
- pengalaman lepad digunakan sebagai asas untuk membuat kesimpulan awal tersebut.
- kesimpulan yang dibuat mungkion benar atau tidak.
contoh :
- membuat tafsiran berdasarkan pemerhatian seperti menyatakan tumbuhan menjadi layu disebabkan kurang pendedahan cahaya matahari.
5. Meramal
- proses menentukan atau menjangka sesuatu yang akan berlaku
- berdasarkan pengalaman dan pemerhatian lalu atau pengumpulan maklumat yang boleh dipercayai.
contoh :
- Menjangka sesuatu objek akan jatuh ke bawah apabula dilepaskan berdasarkan tarikan graviti ke bumi.
6. Berkomunikasi
- kemahiran yang merujuk kepada kebolehan menerima, memilih dan mempersembahkan maklumat atau idea dalam pelbagai bentuk.
contoh :
- menghuraikan atau menerangkan kembali apa yang difahami berdasarkan sesuatu konsep yang telah diaplikasikan.
7. Menggunakan perhubungan ruang dan masa
- kebolehan memperihalkan atau menunjukkan lokasi, arah, bentuk dan saiz sesuatu objek dan perubahannya mengikut masa.
contoh :
- menentukan perubahan magnitud yang berlaku berdasarkan kadar perubahan masa.
8. Mentafsir maklumat
- kebolehan memberi penerangan rasional tentang objek, fenomena, atau pola berdasarkan data yang dikumpul.
contoh :
- membuat kesimpulan berdasarkan kumpulan data yang telah dianalisis.
9. Mendefinisi secara operasi
- proses memberi definasi tentang sesuatu konsepatau keadaan yang menyatakan perkara yang perlu dilakukan dan diperhatikan.
contoh :
- mentakrif istilah, konsep atau pemboleh ubah, dalam konteks pengalaman sendiri.
10. Mengawal pembolehubah
- sesuatu faktor, hubungan, atau keadaan yang boleh diubah dalam satu kejadian atau sistem yang dikaji.
contoh :
- menentukan pemboleh ubah yang dimanipulasikan, bergerak balas dan dimalarkan.
11. Membuat Hipotesis
- proses mengahsilkan satu kenyataan umum yang difikirkan benar berdasarkan inferens, untuk menerangkan sesuatu perkara atau peristiwa.
contoh :
- semakin panjang ladung (pemboleh ubah dimanipulasikan), semakin lambat ayunannya (pemboleh ubah bergerak balas).
12. Membuat Eksperimen
- kebolehan melaksanakan prosedur untuk menguji sesuatu hipotesis.
- merupakan kemahiran proses sains peringkat tertinggi.
contoh :
- menjalankan eksperimen, memerhati dan merekod data seterusnya analisis data yang diperoleh.
0 comment/s here:
Post a Comment