Tuesday 11 September 2012

Guru, profesion berprestij.



KUALA LUMPUR: Guru akan dijadikan profesion berprestij dan bertaraf elit, yang hanya mengambil 30 peratus siswazah paling cemerlang di negara ini, demikian menurut cadangan Rangka Tindakan Pendidikan Malaysia 2013-2025. 


Dilancarkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini, laporan awal tentang rangka tindakan itu menyatakan bahawa Kementerian Pelajaran akan melaksanakan dengan ketat standard kemasukan bagi memastikan setiap pengambilan guru pelatih memenuhi kelayakan akademik minimum yang ditetapkan. Ini sejajar dengan satu daripada 11 anjakan yang digariskan di dalam dokumen ke arah mentransformasikan sistem pendidikan negara - mentransformasikan jawatan guru agar menjadi profesion pilihan utama. 
Rangka tindakan awal itu menyatakan Kementerian Pelajaran akan berganding bahu dengan Institut Pendidikan Guru dan Kementerian Pengajian Tinggi untuk memastikan kualiti kurikulum dan pensyarah dinaik taraf bagi melahirkan guru seperti yang dihasratkan. 


Ia juga menyatakan bahawa mulai 2013, beban guru dalam bidang pentadbiran akan diringankan bagi membolehkan mereka memberi fokus terhadap tugas mengajar. 



"Ini akan dicapai dengan memperkemas dan mempermudahkan proses pengumpulan data dan pengurusan sedia ada. Sesetengah fungsi pentadbiran juga akan dipindah kepada pusat perkhidmatan terpusat atau kepada guru khusus pentadbiran di peringkat sekolah," kata laporan itu. 



Kementerian Pelajaran juga bercadang melaksanakan kemajuan kerja berasaskan kecekapan dan prestasi menjelang 2016, apabila guru diberi penilaian setiap tahun oleh pengetua masing-masing, dengan inputnya mungkin diberi rakan setugas mereka. 
"Malah, guru paling baik mungkin dinaikkan pangkat daripada DG41 kepada DG54 dalam tempoh lebih cepat berbanding tempoh kenaikan pangkat purata sedia ada iaitu 25 tahun," kata laporan itu. 



Laporan itu seterusnya berkata guru yang menghadapi masalah untuk mencapai kualiti minimum pula akan diberi bimbingan sokongan tambahan untuk membantu mereka kembali berada di landasan sewajarnya. 



"Guru yang sering mencatat prestasi rendah, walaupun sudah menerima sokongan tambahan, akan diberi tugas lain yang mempunyai kaitan dengan fungsi sekolah seperti pentadbiran, pegawai tatatertib atau pengurusan kokurikulum," kata laporan itu. - BERNAMA


..Thanks for reading..

14 comment/s here:

Anonymous said...

I've been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It's prеttу worth enough fοr me.
Personаlly, if all sitе оwneгs anԁ bloggеrs mаԁe gοod соntеnt as уou did, the
nеt will be much more useful than ever bеfore.
Feel free to surf my page great advertisement

Anonymous said...

gday cartiecaideas.blogspot.com owner discovered your blog via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have discovered website which offer to dramatically increase traffic to your blog http://cheap-mass-backlinks.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my blog. Hope this helps :) They offer most cost effective services to increase website traffic Take care. Richard

faY said...

skrg ni rase nyesal pulak.. tak blajar sungguh2, klo tak boleh jd cikgu. teehee

panglima muda said...

Salam ziarah...saya orang yang baru belajar menulis. Jangan lupa jenguk saya di blog asal saya http: pakdinrasa.blogspot.com

Unknown said...

Huhu...byk gak penilaian nk jadi cikgu berjaya ni. Smoga awak kental!!

nur khalilah hassan said...

insyaAllah..mnjadi guru bkn brmakna menerima bebanan krja yg bnyk..dn..bukan kepentingn nama yg diinginkan..tp keikhlasan utk mengajar anak bangsa agama..sy bakal guru insyaAllah.. :)..follow awk.. :)

Aety Hassan said...

akak terjah dr blog Anis Amirah (http://mira-razak97.blogspot.com/) .. akak follow u dear.. feel free to visit me at

http://aetyhasteja.blogspot.com/

TQ ♥^_^

Anonymous said...

hello!,I reаlly liκе your wгiting very so much!
proportiοn we keep up a cогreѕpondеncе extгa
аbоut уour pοst on AOL? Ӏ
need а ѕpecіalist on this house to unravеl
my problеm. May be that's you! Having a look ahead to peer you.
Feel free to surf my weblog ; great advertising ideas

Wanafzan said...

baguslah kerajaan buat mcm ni.. dapatlah cikgu focus untuk mengajar..

outbound malang said...

kunjungan gan , bagi-bagi motivasi
semoga menjadi semangat .. :)
Perbedaan di antara kedua golongan ini adalah golongan pertama benar-benar hidup, sementara golongan kedua hanya sekedar hidup apa adanya
ditunggu kunjungan baliknya yaa :) terima kasih ..

Al-Azrul Iqmim said...

salam perkenalan cikgu :)
done flw,flw me bck k..
http://mimque.blogspot.com

Megi Tristisan said...

hai2 salam kenal, dah folow blog kamu follow back ya..

Liyana Jasmi said...

Anda di-tag ! Jom join GA ni :) http://bit.ly/17FlulL

Tetamu Istimewa said...

Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...