Thursday 29 September 2011

Sisa Radioaktif


Rantaian nuklear bermula dengan perlombongan uranium, aktiviti mencemarkan yang menjejaskan sebahagian besar kawasan. Bijih uranium boleh mengandungi serendah 500 gram uranium yang boleh diperolehi bagi setiap per sejutan gram tanah. Sejumlah besar batuan perlu digali, dihancurkan dan diproses menggunakan bahan kimia untuk mengeluarkan uranium. Sisa yang tinggal atau amang, masih mengandungi sejumlah besar radioaktiviti dan sering disimpan dalam keadaan yang buruk, mengakibatkan pencemaran permukaan dan air bawah tanah. 

     Sisa radioaktif dihasilkan berterusan dalam reaktor. Sisa nuklear paras tinggi (juga dipanggil sinaran atau bahan bakar “spent”) yang lebih radioaktif apabila batang bahan bakar dimasukkan ke dalam reaktor. Sisa ini boleh membunuh sehingga mereka yang berdiri berdekatan dengannya tanpa sebarang pakaian perlindungan boleh menyebabkan kematian dalam tempoh beberapa minit. Sisa ini amat berbahaya sehingga bertahun-tahun lamanya dan tiada teknologi yang wujud untuk mengasingkannya bagi tempoh yang lama.
Batang bahan baker simaran ini disimpan dalam kolam penyimpanan di dalam bangunan reaktor. Jika seseorang secara tidak sengaja mengeluarkan air daripada kolam itu, bahan bakar “spent” itu secara spontan akan mencetuskan kebakaran dan kebakarannya tidak akan dapat dikawal dalam beberapa hari, melepaskan bahan yang amat radioaktif. 

     Satu lagi jenis sisa ialah sisa radioaktif paras rendah yang merupakan sisa radioaktif daripada reaktor. Sejumlah besar sisa ini perlu ditanam dan dalam tempoh beberapa tahun ia mungkin akan bocor dan mencemarkan air bawah tanah. 

Namun persoalan-persoalan negatif itu boleh diselesaikan. mengapa perlu melihat kepada keburukan semata-mata sedangkan banyak lagi kebaikan nuklear yang dapat kita peroleh.

Prof Noramly, saintis UKM dan bekas Timbalan Ketua Pengarah IAEA (International of Atomic Energy Agency), 69, mendapati rakyat Malaysia, seperti juga di tempat lain mempunyai ‘ketakutan membuta tuli’ terhadap sebarang apa yang berkaitan dengan ‘nuklear’. Ini timbul kerana mereka tidak tahu menahu langsung mengenai ‘nuklear’. Mereka ini pada amnya jahil terhadap tenaga nuklear dan ini yang membuatkan mereka menentang penggunaannya untuk menjana elektrik.

Bagaimana jika Malaysia menggunakan Tenaga Nuklear suatu hari nanti ? ..



..Thanks for reading..

1 comment/s here:

Anonymous said...

saya antara pihak yang tidak berstuju malaysia menggunakan tenaga nuklear.. banyak negatif dr positif.. itu pandapat sy la.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...